Олімпіада


Збірник завдань І етапу                   Всеукраїнської учнівської            олімпіади для 8-11 класів




8 клас

Посібник призначений для підготовки учнів 8-11 класів до олімпіади з німецької мови.

У збірнику містяться завдання-зразки для перевірки навичок аудіювання, читання, усного мовлення та письма І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади . Вони відповідають вимогам діючої програми з німецької мови для середніх загальноосвітніх закладів та віковим інтересам учнів 8-11 класів.

Збірник може бути використаний як дидактичний матеріал на уроках німецької мови для формування та контролю мовленнєвих навичок, а також для підготовки різноманітних конкурсів тощо. Ключі, наведені у кінці збірника, дозволять учням працювати індивідуально.



МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ВСЕУКРАЇНСЬКІ УЧНІВСЬКІ ОЛІМПІАДИ З ІНОЗЕМНИХ МОВ

ВИМОГИ

щодо структури змагань, регламенту їх проведення,

змісту та характеру завдань та критерії

і норми оцінки їх виконання

СТРУКТУРА ЗМАГАНЬ
Змагання проводяться у три тури:
Перший - Аудіювання;
Другий - Визначення рівня усної мовленнєвої компетенції;
Третій - Читання і творча письмова робота.
ПЕРШИЙ ТУР АУДІЮВАННЯ
І. Регламент проведення туру і зміст завдань:

№ п/п (періоди ТУРУ)
Трива лість
(хв.)
Зміст періодів і завдань
1
10
Організаційний період: розсаджування учнів (по одному за парту), ідентифікація учасників, перевірка наявності необхідних матеріалів та обладнання.
2
6
Привітання від членів журі, психологічне настроювання учасників, коротке нагадування про регламент та процедурні питання.
3
3
Перевірка акустичної комфортності, сприйняття звучання контрольного аудіозапису або голосу члена журі, який буде читати аудіотекст.
4
41
Аудіювання тексту (у запису або з голосу вчителя) та виконання завдань.
а
1
Інструкція до першої частини тесту.
б
2
Ознайомлення з першою частиною тесту (10 тверджень).
в
8
Перше пред'явлення тексту.
г
6
Виконання завдань першої половини тесту.
д
1
Інструкція до другої частини тесту.
є
3
Ознайомлення з другою частиною тесту. (10 питань і дистрактори).
ж
8
Друге пред'явлення тексту.
3
7
Виконання завдань другої половини тесту.
5
5
Збирання робіт учасників.
Разом
60
...   ..


2. Вимоги до аудіотексту та характеру завдань
Учасникам пропонується текст тривалістю звучання до 8 хвилин. Темп пред'явлення аудіотексту нормальний. Обсяг - півтори-дві сторінки стандартного друкованого аркуша (набір через 1,5 інтервали).
Аудіотекст повинен бути відносно сюжетно завершеним уривком оригінальної літератури художнього, науково-популярного або суспільно-політичного характеру.
Текст може містити 3-5% незнайомих слів, розуміння яких досягається на основі контексту або спільності коренів - слів іноземної та рідної мов. Незнайомі слова, про значення яких неможливо здогадатись, можуть бути виписані на дошці із їх значеннями, але не більше 3-х слів.
Аудіотекст пред'являється двічі у звукозапису або з голосу вчителя. Після першого прослуховування учасники виконують завдання першої частини тесту. Завдання складаються з 10 тверджень. Учасник у бланку для відповіді замальовує відповідний знак (+ або -).
Після другого прослуховування учасник виконує завдання другої частини тесту - запитання та чотири варіанти відповіді, позначені латинськими буквами А, В, С, О. Обсяг - 10 запитань.
Виконуючи цю частину тесту учасник замальовує ту літеру (А, В, С або Д), під якою стоїть, на його думку, варіант правильної відповіді.
Користуватись словниками або іншою довідковою літературою не дозволяється. Тестові завдання роздаються учасникам на початку туру і збираються лише після виконання завдань другої частини тесту. Користуватись ними під час звучання (читання) тексту дозволяється.
3. Необхідні матеріали, приладдя та обладнаний:
а) Аудіотекст, надрукований на комп'ютері.
б) Бланки для відповідей.
в)  Тестові завдання.
г)  Касетний магнітофон (потужність не нижче 3 Вт).
д) Касета Із текстом та інструкціями,
є) Авторучки шарикові, крейда, дошка.
4.  Оцінювання
Вартість кожного правильно виконаного завдання - 2 бали. Максимальна оцінка за тур - 40 балів. За виправлення знімається 50% вартості правильно виконаного завдання.


ДРУГИЙ ТУР ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ
1. Регламент проведення і зміст завдань:
№ п/п (періоди
туру)
Грива ЛІСТЬ (хе.)
Зміст періодів і завдань.
1
1
Організаційний період. До відповіді запрошується один учасник, який обирає тему/ситуацію. Ідентифікація учасника.
2
1
Підготовка до відповіді.
3
5
Відповіді учня: монологічне висловлювання, виклад фактичного матеріалу, участь у співбесіді на обрану тему (у тому числі ініціативне говоріння, постановка запитань до членів журі, адекватне реагування на їхні запитанім, обстоювання своєї позиції, думки, аргументування тощо).
4
3
Оцінювання відповіді членами журі.
Разом:


Примітка: Другий тур проводиться у 2 або З групах (в залежності від кількості учасників відповідного класу і загальної кількості членів підкомісії
журі).
2, Вимоги до процедури проведення туру та відповідей учасників:
Учасник після однохвилинної підготовки мас висловитись відповідно до запропонованої ситуації. Комунікативне завдання вважається розв'язаним у разі змістової та функціональної відповідності висловлювання до ситуації, адекватності використання мовленнєвих зразків, а також нормативності мовлення учасника.
Після завершення монологічного повідомлення учень бере участь у співбесіді з членами журі, обсяг якої орієнтовно 10 реплік (по 5 з боку журі та учасника олімпіади).
Відповіді членів журі на запитання учасника не повинні бути формальними, вони мають носити природний характер І бути зв'язані з контекстом спілкування.
Монологічне висловлювання повинно відповідати ситуації, бути повним, послідовним, комунікативно спрямованим (містити особистіснІ оціночні фрази, власне ставлення учня до об'єкту висловлювання), лексично насиченим; правильно фонетично І граматично оформленим.
Запитання членів журі і учнів повинні бути різного типу. Уточнення І запит додаткової інформації не є окремим запитанням.


Відповіді учнів мають бути повними, вичерпними і конкретними, лексично насиченими, правильно фонетично і граматично оформленими.
Обсяг відповіді може бути різним, але відповідь повинна свідчити, що учень правильно розуміє запитання чи спонукання з першого пред'явлення і адекватно на них реагує.
Другий тур записується на магнітофон.
Користування двомовними словниками під час підготовки і відповіді не дозволяється.
3. Необхідні матеріали та обладнання:
а) Списки тем-ситуацій. Всього по 20 у кожному класі.
б) Білети з номерами тем.
в) Папір для чернеток (проштамповані аркуші).
г) Касетний магнітофон для кожної підкомісії журі.
д) Чотири 90-хвилинні касети для кожного класу.
4. Обсяг монологічного висловлювання:
9 кл. - не менше 15 речень.
10   кл. - не менше 18 речень.
11   кл. - не менше 20 речень.
5. Коментар до критеріїв оцінювання:
1) Зміст повідомлення:
а) Повнота розкриття теми (від 1 до 3 балів).
б) Комунікативна спрямованість (від І до 3 балів).
в)  Інформаційна значимість повідомлення (від О до 2 балів).
а)  Повнота розкриття теми (від 1 до 3 балів):
З бали надаються за достатнє за обсягом висловлювання, яке відповідає зазначеній темі, розкриває її логічно та послідовно, містить власну думку.
2 бали надаються за посереднє за обсягом висловлювання, яке відповідає
зазначеній темі, розкриває ЇЇ логічно та послідовно.
1  бал надається за недостатнє за обсягом висловлювання, яке відповідає
зазначеній темі, але не розкриває її логічно та послідовно.
б)  Комунікативна спрямованість (від І до 3 балів):
3  бали надаються за висловлювання, яке повністю відповідає ситуації
спілкування, містить особистіснІ оцінюючі фрази, передає власне ставлення
учня до об'єкту висловлювання.
2  бали надаються за висловлювання, яке повністю відповідає ситуації
спілкування,  містить особистіснІ оцінюючі фрази,  але  неадекватно  передає
ставлення учня до об'єкту висловлювання.
І бал надається за висловлювання, яке не повністю відповідає ситуації спілкування, не містить особистісних оцінюючих фраз, не передає власного ставлення учня до об'єкту висловлювання.


в) Інформаційна значимість (від 0 до 2 балів):
2 бали надаються за адекватне і достатнє використання країнознавчого
матеріалу, своїх знань з інших дисциплін на підтримку власних міркувань або
для посилення естетичного рівня викладу.
1  бал надається за не зовсім адекватне та недостатнє використання
країнознавчого матеріалу, своїх знань з інших дисциплін на підтримку власних
міркувань або для посилення естетичного рівня викладу.
0      балів      надається      за     відсутність      інформаційної     значимості
висловлювання.
2) Лінгвістична компетенція (20 балів):
а) Вимова (звуки, інтонація, темп) (від 1 до 4 балів).
б)                Лексичний запас (від 1 до 6 балів).
в) Функціональна адекватність (від 1 до 2 балів).
г) Граматична правильність (від 1 до 8 балів),
а) Вимова (від І до 4 боліє):
4  бали надаються за нормативний рівень вимови всіх звуків іноземної
мови та правильне інтонаційне оформлення мовлення.
3 бали надаються за нормативний рівень вимови важких звуків іноземної
мови та правильне інтонаційне оформлення мовлення.
2  бали надаються за частково ненормативний рівень вимови важких
звуків та не завжди правильне інтонаційне оформлення мовлення.
1  бал  надається  за  переважно  ненормативний  рівень  вимови  важких
звуків та неправильне інтонаційне оформлення мовлення.
б) Лексичний запас (від 1 до 6 балів):
6  балів   надаються  за  високу лексичну  насиченість,   різноманітність вжитих структур, кліше, виразів, ідіом, точність епітетів, порівнянь тощо.
5  балів надаються за достатню лексичну насиченість, різноманітність
вжитих-структур, кліше, виразів, ідіом тощо.
4 бали надаються за посередню лексичну насиченість, різноманітність
вжитих структур, кліше, виразів тощо.
3  бали надаються за посередню лексичну насиченість, одноманітність
вжитих структур, кліше, виразів.
2  бали надаються за недостатню лексичну насиченість, одноманітність
вжитих структур, кліше, виразів.
1  бал надається за недостатню лексичну насиченість, одноманітність
вжитих структур, відсутність вжитих кліше, виразів, ідіом тощо.
в)  Функціональна адекватність:
2  бали   надаються   за   достатню   функціональну  адекватність   вжитих
лексичних одиниць, структур тощо.
1   бал   надається   за   недостатню   функціональну  адекватність   вжитих лексичних одиниць, структур, тощо.


г)  Граматична правильність (від 1 до 8 балів):
8 балів надаються за нормативне додержання правил порядку слів у реченні, вживання інверсії, правильність утворення і адекватність вживання граматичних форм, достатню різноманітність вжитих граматичних структур.
7 балів надаються за нормативне додержання правил порядку слів у реченні, вживання інверсії, правильність утворення і адекватність вживання граматичних форм, посередню різноманітність вжитих граматичних структур.
6 балів надаються за нормативне додержання правил порядку слів у реченні, вживання інверсії, правильність утворення, але незначні порушення адекватності вживання граматичних форм, які не впливають на акт комунікації, посередню різноманітність вжитих граматичних структур.
5 балів надаються за нормативне додержання правил порядку слів у реченні, вживання інверсії, незначні порушення правильності утворення та адекватності вживання граматичних форм, які не впливають на акт комунікації, посередню різноманітність вжитих граматичних структур.
4 бали надаються за часткове недодержання правил порядку слів у реченні, незначні порушення правильності утворення та адекватності вживання граматичних форм, які не впливають на акт комунікації, посередню різноманітність вжитих граматичних структур.
З бали надаються за часткове недодержання правил порядку слів у реченні, незначні порушення правильності утворення та адекватності вживання граматичних форм, які не впливають на акт комунікації, недостатню різноманітність вжитих граматичних структур.
2 бали надаються за недодержання правил порядку слів у реченні, значні порушення правильності утворення та адекватності вживання граматичних форм, які впливають на акт комунікації, недостатню різноманітність вжитих граматичних структур.
1 бал надається за недодержання правил порядку слів у реченні, значні
порушення  правильності  утворення  та  адекватності   вживання   граматичних
форм, які впливають на акт комунікації, одноманітність вжитих граматичних
структур.
д) Заохочувальний бал (вибірково від 1 до 2 балів):
2    бали    надаються    вибірково    за    ініціативність,    емоційність    та
експресивність висловлювання, якщо не сприяє реалізації рівня сформованості
усної мовленнєвої компетенції.
1 бал надається вибірково за емоційність та експресивність висловлювання, якщо не сприяє реалізації рівня сформованості усної мовленнєвої компетенції.
Загальна сума балів: від 6 до ЗО балів у відповідності до критеріїв, які наведені вище.


третій тур читання та творча письмова робота



Регламент проведення та зміст завдань:
№ п/п (періоди туру)
Тривалі
сть (хв)
Зміст періодів і завдань
І
60
Читання
1
5
Організаційний період:   розсаджування  учнів  (по  одному  за парту), ідентифікація учасників, перевірка наявності необхідних матеріалів та обладнання.
2
5
Привітання  від членів журі, психологічне  настроювання учасників, коротке нагадування про регламент та процедурні питання.
3
45
Виконання завдання туру: читання текстів, виконання пІслятекстових тестів.
4
1
Попередження про завершення роботи.
5
4
Збирання робіт учасників.
Ц
ЗО
Перерва.
11
60
Творча письмова робота
1
10
Організаційний   період:   перевірка   наявності   необхідних   матеріалів, психологічне    настроювання    учасників,    коротке    нагадування    про регламент та процедурні питання.
2
45
Виконання завдань туру: вибір учасниками проблемної теми/ситуації (однієї   з   трьох);   обміркування   проблеми;   написання   розгорнутої відповіді з коментарем, міркуваннями, аналізом, оцінкою та прикладами.
3
1
Попередження про завершення роботи.
4
4      ІЗбирання робіт.
ЧИТАННЯ
/. Вимоги до процедури проведення туру та характеру завдань
Учасників розсаджують по одному за парту.
Перевірка рівня сформованостІ умінь читання здійснюється за допомогою 5 невеликих за обсягом (приблизно 800-1200 др. знаків кожний) завершених за сюжетом і змістом тексті в/повідомлень.
Загальний обсяг текстів: 9 кл. - 4000 д. з., 10 кл, — 5000 д. з., II кл. -6000 д. з.
Учні читають мовчки запропоновані тексти, які є єдиними для всіх учасників відповідного класу. Тексти можуть бути уривками з оригінальної художньої, суспільно-політичної або науково-популярної літератури.
Текст має бути цільним і зв'язним, сюжетно завершеним.
Допускається у текстах наявність 3-5% незнайомої лексики, розуміння якої досягається на основі контексту або спільності коренів в іноземній та рідній мовах.
Після опрацювання кожного з 5 текстів учасник виконує тест, який складається з 4-8 запитань до відповідного тексту та варіантів відповідей, з яких тільки одна є правильною.


Учень обирає правильний, на його думку, варіант і замальовує букву А, В, С або Д, під якою він поданий. Загальна кількість запитань у кожному класі  - 30.
Текст і післятекстовий тест знаходяться на одній сторінці. Користуватись словниками не дозволяється.
2. Необхідні матеріали та обладнання:
а) Тексти із тестами - орієнтовний обсяг по 5-6 сторінок на кожного учня,
б) Бланки для відповідей.
в)  Авторучки.
г) Дошка та крейда.
5. Оцінювання
Кожна правильна відповідь оцінюється в І бал. Виправлена відповідь оцінюється в 0,5 бала. Максимальна кількість балів - 30.
ТВОРЧА ПИСЬМОВА РОБОТА
/. Вимоги до процедури проведення туру та характеру завдань:
Під час 30-хвилинної перерви учні мають вийти із приміщення.
Учням пропонуються завдання, які вони мають розв'язати, виходячи із власного досвіду і рівня писемної мовленнєвої компетенції. Вони орієнтовані на зону інтересів учасників, спонукають їх до письмового висловлення життєвої і громадської позиції, ставлення до тих чи інших фактів або осмислення певних проблемних ситуацій.
Учням кожного класу пропонується по три проблемні ситуації. Вони мають у межах рекомендованого обсягу творчої роботи (не менше 20 речень) дати розгорнуту відповідь.
Користуватись двомовними словниками дозволяється.
Виходити під час виконання завдань туру не дозволяється.
2.  Необхідні матеріали, приладдя та обладнання:
а) Аркуші з трьома проблемами для кожного учасника.
б) Аркуші для виконання роботи - подвійні, проштамповані.
в) Папір для чернеток.
г)  Авторучки.
л) Дошка та крейда, є) Двомовні словники.
3.  Обсяг письмової роботи:
9 кл. - не менше І 8 речень.
10   кл. - не менше 20 речень.
11   кл. - не менше 20 речень.
4.  Коментар до критеріїв оцінювання:
1) Обсяг письмового повідомлення (від Одо 2 балів)
2 бали налаються при виконанні нижньої границі рекомендованого обсягу, тобто 20 речень в 10 і 11 класах, 18 речень - в 9 класі.
1 бал налається при виконанні письмової роботи в обсязі 11-19 речень в 10-1 і класах, 10-17 речень - в 9 класі.


О балів налається за виконання письмової роботи в обсязі 0-10 речень для 10-11 класів, 0-9 речень - в 9 класі.
2)  Зовнішній вигляд і структура (від 0 до 2 балів)
2  бали  надаються  за чистий і  акуратний зовнішній вигляд роботи,
дотримання правил орфографічного режиму (поля, абзаци),  побудова твору
(експозиція, розкриття теми, висновки).
ї бал надається за недостатньо акуратний зовнішній вигляд роботи, незначне порушення правил орфографічного режиму (поля, абзаци), часткове недотримання структури твору (нечітке визначення експозиції, висновків тощо).
0  балів  надається за  неакуратний зовнішній  вигляд  роботи,  значне
порушення   правил   орфографічною   режиму   (поля,   абзаци),   недотримання
структури твору (відсутність експозиції або висновків).
3) Повнота розкриття змісту (від Одо 6 балів)
6  балів надаються за достатність обсягу для розкриття теми,  повну
відповідність  змісту  до  завдання  творчої роботи,  достатню  інформативну
насиченість, художньо-естетичне вираження.
5 балів надаються за достатність обсягу для розкриття теми, повну відповідність змісту до завдання творчої роботи, достатню інформативну насиченість.
4 бали надаються за достатність обсягу для розкриття теми, повну відповідність змісту до завдання творчої роботи, посередню інформативну насиченість.
3  бали надаються за достатність обсягу для розкриття теми, неповну
відповідність змісту до завдання творчої роботи, посередню інформативну
насиченість.
2 бали налаються за недостатність обсягу для розкриття теми, неповну відповідність змісту до завдання творчої роботи, посередню інформативну насиченість.
1  бал надається за недостатність обсягу для розкриття теми, неповну
відповідність змісту до завдання творчої роботи, недостатню інформативну
насиченість.
0 балів надасться за недостатність обсягу для розкриття теми, повну невідповідність змісту до завдання творчої роботи, недостатню інформативну насиченість.
4)  Лексична насиченість (від 2 до 8 балів)
8 балів надаються за достатній лексичний запас учня, яким він користується при написанні твору, наявність ідіоматичних зворотів, епітетів, порівнянь, з'єднувальних кліше, високу різноманітність вжитих структур, моделей тощо.
7  балів   надаються   за   достатній   лексичний   запас   учня,   яким   він
користується     при     написанні     твору,     наявність     ідіоматичних    зворотів,


з'єднувальних кліше, високу різноманітність вжитих структур, моделей тощо.
6  балів   надаються   за   достатній   лексичний   запас   учня,   яким   він
користується     при    написанні    твору,     наявність     ідіоматичних    зворотів,
з'єднувальних  кліше,  посередню різноманітність вжитих структур, моделей
ТОЩО.
5  балів   надаються  за  посередній  лексичний  запас  учня,  яким  він
користується    при    написанні    твору,    наявність    ідіоматичних    зворотів,
з'єднувальних кліше, посередню різноманітність вжитих структур, моделей
ТОЩО.
4  бали   надаються   за   посередній   лексичний   запас  учня,   яким   він
користується  при  написанні  твору,   недостатність   вживання  з'єднувальних
кліше, посередню різноманітність вжитих структур, моделей тощо.
3  бали   надаються  за   посередній   лексичний   запас  учня,  яким   він
користується       при   написанні   твору,    відсутність   з'єднувальних   кліше,
недостатню різноманітність вжитих структур, моделей тощо.
2  бали   надаються   за   недостатній   лексичний  запас   учня,   яким   вій
користується    при    написанні    твору,    відсутність    з'єднувальних    кліше,
недостатню різноманітність вжитих структур, моделей тощо.
5) Рівень розвитку граматичної компетенції (від 0 до 10 балів)
за орфографію —- віл 0 до 3 балів
за морфологію - від 0 до 4 балів
за синтаксис — від 0 до 3 балів
10 балів надаються при відсутності орфографічних, морфологічних і синтаксичних помилок або при наявності 1-2 несуттєвих помилок, які не порушують акту комунікації (британський або американський варіанти орфографії, орфографічні помилки в географічних назвах тощо).
9 балів надаються при наявності 1-3 орфографічних помилок, які порушують акт комунікації (2 бали), відсутності морфологічних (4 бали) та синтаксичних помилок (3 бали).
8 балів надаються при наявності 1-3 орфографічних помилок (2 бали), 1-2 морфологічних помилок (множина Іменників, часові форми дієслів тощо) (З бали), відсутності синтаксичних помилок (3 бали).
7  балів надаються при наявності 1-3 орфографічних помилок (2 бали),
1-2 морфологічних помилок (2 бали). 1 синтаксичної помилки (порядок слів у
реченні, порушення у побудові складнопідрядних і складносурядних речень
тощо) (2 бали).
6  балів надаються при наявності 4-5 орфографічних помилок (1 бал),
1-2 морфологічних помилок (3 бали), 1 синтаксичної помилки (2 бали).
5  балів надаються при наявності 4-5 орфографічних помилок (1  бал).
3-4 морфологічних помилок (2 бали). 1 синтаксичної помилки (2 бали).
4  бали надаються при наявності 4-5 орфографічних помилок (1  бал),
3-4 морфологічних помилок (2 бали). 2 синтаксичних помилок (1 бал).
3  бали надаються при наявності 6 і більше орфографічних помилок


(О балів), 3-4 морфологічних помилок (2 бали), 2 синтаксичних помилок (1 бал). 2 бали надаються при наявності 6 і більше орфографічних помилок (0 балів). 5-6 морфологічних помилок (1 бал), 2 синтаксичних помилок (1 бал).
1   бал   надається  при  наявності  6  і  більше морфологічних помилок
(0 балів), 7 і більше морфологічних помилок (0 балів), 2 синтаксичних помилок
(1 бал).
0   балів   налається   при   наявності   великої   кількості   орфографічних,
морфологічних,    синтаксичних    помилок,    які    повністю    порушують    акт
комунікації.
6) Заохочувальний бал (0-2 бали)
2   бали   налаються  вибірково  за  оригінальність  твору,   використання
епіграфу,   посилань   на   висловлювання   визначних   діячів,   цитат,   приклали
і періодичних видань тощо.
1     бал    надається    вибірково    за    оригінальність    твору,    приклади
і періодичних видань тощо.
Загальна сума балів: від 2 до ЗО у відповідності до критеріїв, які наведені вище.


 

Комментариев нет:

  Особливості ЗНО-2021 з української: роз’яснення УЦОЯО